پویا رضازاده

طراح وب

گرافیست

توسعه دهنده

مشاور تبلیغات

مدیر فروش

0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

پویا رضازاده

طراح وب

گرافیست

توسعه دهنده

مشاور تبلیغات

مدیر فروش

نوشته های بلاگ

روتر چیست؛ فواید استفاده از روتر + تفاوت مودم و روتر

28 مارس 2022 آموزش
روتر چیست؛ فواید استفاده از روتر + تفاوت مودم و روتر

روترها بخش بسیار مهمی از تکنولوژی روز دنیا هستند به‌طوری که می‌توان گفت تقریبا همه‌ی ما از این وسیله در خانه خود استفاده می‌کنیم، ممکن است تعجب کنید که چطور امکان دارد که ما یک وسیله را در خانه داشته باشیم ولی حتی اسم آن را ندانیم. شما برای باز کردن این محتوا بر روی گوشی هوشمند یا کامپیوتر خود حتما به یک روتر وصل شده‌اید، حتی اگر در خانه روتر نداشته باشید سرویس دهنده اینترنت شما از چندین روتر در مسیر رسیدن اینترنت به گوشی شما و در نتیجه باز کردن این محتوی استفاده کرده است. ما در اینجا قصد داریم تا به شما درباره روترها توضیح دهیم، اگر به دنبال پاسخی برای این سوال که روتر چیست؟ وظیفه روتر چیست و … هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اما قبل از اینکه به سراغ تعریف روتر برویم بهتر است ابتدا با روتینگ آشنا شوید.

روتینگ چیست؟

از روتینگ به منظور دریافت یک بسته اطلاعاتی از یک دستگاه و ارسال آن از طریق شبکه برای دستگاه‌های دیگر و بر روی شبکه‌ای متفاوت استفاده می‌گردد. به زبان ساده تر فرآیند تصمیم گیری برای انتخاب مسیر درست در روتر را روتینگ می گویند. در صورتی که شبکه‌ی شما دارای روتر نباشد امکان روتینگ داده‌ها وجود نمی‌باشد.

روش‌های مختلفی برای مسیریابی یا روتینگ در روتر وجود دارد که ما به اختصار به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • استاتیک روتینگ Static Routing: در این روش مسیر یابی مدیر شبکه مسیرهای ارسال داده‌ها را به صورت دستی تعریف می‌کند. در این روش روتینگ چون مسیرها از قبل توسط مدیر شبکه تعیین و انتخاب شده هستند، روتر هزینه محاسباتی زیادی را تحمل نمی‌کند. با تعیین و انتخاب مسیریابی از قبل توسط مدیر شبکه، مدیر شبکه می‌تواند به IP ها مختلف نظارت داشته باشد که این نکته برای امنیت شبکه موضوعی بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
  • داینامیک روتینگ Daynamic Routing: در این روش مسیر یابی بر اساس پروتکل‌های مسیر یابی که توسط مدیر شبکه تنظیم شده است، بهترین مسیر برای انتقال داده‌ها را انتخاب می‌کند. داینامیک روتینگ به روترها اجازه می‌دهد که پروتکل‌های روتینگ هم‌دیگر را شناسایی کنند و مسیرهای شبکه‌ای را ایجاد و تنظیم کنند. در این روش به ازای هر بسته ارسالی محاسبات جداگانه‌ای انجام می‌شود، هرچند این موضوع باعث اضافه شدن سربار محاسباتی برای روتر می‌شود اما تنظیمات مسیر یابی شبکه بسیار راحت‌تر از حالت استاتیک می‌باشد.

روتینگ در روتر

مسیردهی ترافیک و الگوریتمهای روتینگ

روتر تنها دستگاهی است که همه اطلاعات ارسالی از کاربران را می بیند. هنگامیکه بعنوان مثال انیماتورها فایل های حجیم را ارسال نمودند، روتر آدرس گیرنده را بررسی نموده و ترافیک شبکه را به سمت شبکه انیماتور ها هدایت می نماید.

یکی از ابزارهایی که روتر برای تصمیم گیری و روت استفاده می نماید جدول تنظیمات است. این جدول شامل اطلاعات زیر می باشد:

  • اطلاعات مربوط به ارتباطات یک گروه خاص
  • اولویتهای ارتباطات
  • قوانین مورد استفاده در route (مسیر دهی) ترافیک

این جداول می تواند در حد یک الی دوخط برای شبکه های بسیار کوچک باشد و یا یک حجم عظیمی از اطلاعات که در اینترنت در حال جابجایی می باشند.

روتر چیست؟

Router چیست؟ به زبان ساده می‌توان گفت: روتر وسیله‌ای است که دستگاه‌های موجود در یک شبکه را با ارسال بسته‌های داده به یکدیگر متصل می‌کند، روترها وظیفه دارند تا داده‌ها را بین شبکه‌های مختلف مسیر یابی و منتقل کنند. این داده‌ها ممکن است بین چند دستگاه‌ها و یا از دستگاه‌ها به اینترنت ارسال شود، به‌طور کلی می‌توان گفت روتر مانند یک دستگاه توزیع کننده داده عمل می‌کند و مناسب‌ترین مسیرها را برای جابه‌جایی داده‌های شما انتخاب می‌کند.

علاوه بر جابه‌جایی اطلاعات در روتر این وسیله می‌تواند به امنیت شبکه‌ شما بسیار کمک کند، روتر می‌تواند از اطلاعات شما در برابر تهدیدات امنیتی محافظ کند و یا حتی تصمیم بگیرد که کدام کامپیوتر نسبت به سایر کامپیوترهای موجود در شبکه در اولویت قرار دارد. روتر یک آدرس IP به هرکدام از دستگاه‌های موجود در شبکه می‌دهد تا هنگام ارسال و دریافت داده‌ها، آدرس مبدا و مقصد خود را بدانند، با این کار این اطمینان داده می‌شود که بسته‌های داده در شبکه گم نمی‌شوند و به مقصد و جای درست ارسال می‌شوند.

وظیفه روتر چیست؟

  • روتر تضمین می کند اطلاعات به جایی که نیاز نیست، ارسال نشود.
  • روتر اطمینان حاصل می کندکه اطلاعات را به مقصد ارسال نموده است.

یک روتر در انجام اینکار، در برخورد با دو شبکه کامپیوتری مجزا بسیار مفید است. روتر در هنگام عبور اطلاعات از این دو شبکه پروتکلهای مختلفی را مورد استفاده قرار میدهد. همچنین محافظت ازشبکه ها در جلوگیری از ترافیک و هدر رفتن اطلاعات نقش بسزایی دارد. همچنانکه تعداد شبکه های متصل به یکدیگر رشد می کند، جدول پیکریندی برای اداره ترافیک بین آنها رشد نیز می کند و قدرت پردازش روتر افزایش می یابد. صرف نظر از اینکه چگونه بسیاری از شبکه های به یکدیگر متصل هستند، عملکرد و وظیفه اصلی روتر به همان صورت باقی می ماند. از آنجا که اینترنت یک شبکه بزرگ که از دهها هزار شبکه کوچکتر تشکیل شده است، استفاده از روترها یک ضرورت لاینفک می باشد.

روتر

کاربرد روتر چیست؟

روترها کاربردهای بسیار مختلفی دارد در زیر ما به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • روتر‌ها در سریع‌ترین زمان داده‌ها را انتقال می‌دهند.
  • از روترها برای ارسال اطلاعات از مبدا به مقصد به صورت ایمیل، وب، تصویر، صدا و .. استفاده می‌شوند.
  • یکی از مهمترین قابلیت‌های روتر این است که امکان تعریف محدودیت دسترسی دارند، در شرکت‌ها و ساختمان‌های بزرگ ممکن است هم زمان صدها کامپیوتر به شبکه متصل باشد، روترها در اینجا به ما کمک می‌کند تا سطح دسترسی هر یک از این کامپیوترها، حجم اینترنت مصرف شده توسط هر نفر، محدودیت‌های امنیتی و … را مشخص کنیم.
  • بعضی از روترهای دارای درگاه USB می‌باشند، بنابراین از دستگاه های ذخیره سازی خارجی می‌توان برای اشتراک گذاری داده‌ها استفاده کنید.
  • می‌توانید هارد خود را به مودم ـ روتر وصل کنید و فیلم‌های داخل آن را به راحتی در تلویزیون هوشمند خود از طریق وای فای پخش کنید.

آشنایی و معرفی انواع روتر

قبل از اینکه با انواع روترها آشنا شوید بهتر است تفاوت روترهای بی‌سیم و سیمی را بدانید. تفاوت این دو نوع از روتر در نوع ارتباطی است که پشتیبانی می‌کنند، روترهای سیمی تنها دارای پورت LAN می‌باشند، این در حالی است که روترهای بی‌سیم یا به اصطلاح وای فای به یک آنتن و آداپتور وایرلس مجهز هستند تا امکان برقرای ارتباط بدون کابل را برای شما فراهم کنند. البته این نکته هم قابل ذکر است که اکثر روترهای امروزی هم پورت LAN و هم آنتن وایرلس را با هم دارند.

روترها انواع مختلفی دارد، در زیر چند نمونه از این دستگاه‌های پر کاربرد را معرفی و وظیفه هر یک را به اختصار توضیح می‌دهیم.

  • روتر میانی (core Ruter):

این نوع از روتر در قلب شبکه‌های بزرگ قرار دارد و به عنوان هسته اینترنت است، این مدل از روتر سریع‌ترین و قدرتمندترین نوعی هستند که در مراکز اینترنت و ارسال اطلاعات در امتداد فیبر اصلی یا فیبر نوری قرار داده می‌شوند. معمولا این روترها وظیفه مسیریابی روترهای مرزی را بر عهده دارند.

  • روترهای مرزی (Edge Router):

این مدل از روتر به روترهای میانی وصل می‌شوند و در دو مدل سیمی و بی سیم وجود دارند. از کاربردهای این نوع روتر می‌توان به این موضوع اشاره کرد که بسته‌های داده را بین دو یا چند شبکه توزیع و مسیر یابی می‌کند.

  • روترهای سیمی (Wired Ruter):

نام این روتر به طور کامل گویای تمام ویژگی‌های این نوع از روتر است، معمولا در این سیستم در داخل دانشگاه‌ها و بانک استفاده می‌شود. این نوع از روتر کیفیت و قدرت بسیار خوبی برخوردار است و معمولا در سازمان‌ها استقاده می‌شود.

  • روتر‌های پهنای باند (Broadland Router):

از این روترها برای اتصال به اینترنت پهنای باند مثل مودم ـ روترهای خانگی و سازمانی استفاده می‌شود.

روتر در مودم

  • روترهای پردازشگر صوت و ویدئو:

این نوع روتر انواع سیگنال‌های صدا، ویدئو و .. را مورد پردازش قرار می‌دهد و در بین شبکه‌ و اینترنت جابه‌جا می‌کند.

  • روترهای مجازی (Virtual):

معمولا روترها فیزیکی هستند، یعنی به صورت سخت افزاری در بخش‌های مختلف سیستم وصل می‌شوند. بعضی از روترها به صورت نرم‌افزاری بر روی سیستم وصل می‌شود و رفتار روترها را شبیه‌سازی میکنند به این روترها که به صورت نرم‌افزار هستند روتر مجازی می‌گویند.

فواید استفاده از روتر

همان‌طور که در بالا نیز به طور متخصر به آن اشاره کردیم، روترها مزیت‌های بسیار زیادی دارند که در زیر به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱- استفاده از روترها باعث کاهش ترافیک شبکه می‌شوند.

۲- روترها به آسانی به صورت بی سیم و سیمی به شبکه وصل می‌شود.

۳- روتر امنیت بسیار بالایی دارد.

۴- روترها می‌توانند به انواع شبکه‌های WLAN و Wi-Fi متصل می‌شود.

تفاوت مودم و روتر 

تشخیص تفاوت بین روتر و مودم در بسیاری از موارد مبهم و سخت است، اما وظایف روتر و مودم کاملا از یکدیگر متمایز می‌باشند. برای اتصال به اینترنت شما نیازمند مودم هستید این درحالی است که برای اتصال چندین دستگاه در یک شبکه که مودم شما را نیز شامل می‌شود به روتر نیازمند هستید. البته باید در نظر بگیرید که اکنون بیشتر مودم‌های موجود در بازار مجهز به روتر داخلی می‌باشند.

مودم‌ها در شبکه وظیفه دارند تا داده‌ها را به سمت ISP (سرویس دهنده اینترنت) بفرستند و داده هایی را از سوی ISP دریافت کند. مودم‌ها برای اینکه بتوانند سیگنال‌های دیجیتالی را که از کامپیوتر دریافت می‌کند روی خط تلفن ارسال کند، آن‌ها را به سیگنال‌های آنالوگ تبدیل می‌کند و دقیقا برعکس همین فرآیند در مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت صورت می‌گیرد یعنی سینگنال دیجیتال به آنالوگ تبدیل می‌گردد. اما روتر دستگاهی است که داده‌ها را بین شبکه‌های مختلف مسیر یابی می‌کند، که به این کار روتینگ می‌گویند.

برای مثال شما فرض کنید که یک شبکه LAN متصل هستید و همکار شما نیز به یک شبکه LAN دیگر با IP متفاوت وصل است برای انتقال داده در این حالت شما نیاز به یک روتر دارید.

به‌طور کلی می‌توان گفت با استفاده از مودم‌ها نمی‌توانید یک شبکه محلی ایجاد کنید ولی روترها امکان ایجاد یک شبکه محلی را برای شما فراهم می کنند. در زیر یک مودم وایرلس (شکل سمت چپ) و یک روتر بی سیم (شکل سمت راست) برای درک بهتر شما از این دو دستگاه آورده شده است.

سخن آخر

در این مقاله با روترها، انواع آن‌ها، مزایا، کارایی، مفهوم روتینگ و همچنین تفاوت بین مودم و روتر آشنا شدید. بحث درمورد روترها می‌تواند بسیار عمیق‌تر و تخصصی‌تر از این محتوی باشد اما برای آشنایی و اطلاعات اولیه درباره روتر این مقاله کافی می‌باشد.

برچسب:
یک دیدگاه بنویسید